- nl
- en
Acteur, theatermaker en muzikant Wim Opbrouck en regisseur Frederik Carbon werkten samen aan een uniek maritiem project waarin zij hun gedeelde literaire, muzikale en cinematografische passies konden botvieren. Net zoals hun liefde voor de zee, is ook hun vriendschap grenzeloos.
Frederik: Ikzelf ben geboren en getogen in Oostende. Ik kan me geen leven zonder de zee voorstellen.
Wim: Wat ik zo fascinerend vind, is dat de zee onze allerlaatste wildernis is. Ze straalt een enorme aantrekkingskracht uit op mij, en ik ben zeker niet alleen. Haar wispelturigheid, haar kleurenpalet, haar geheimen…. De Noordzee boezemt me tegelijk angst en ontzag in. Net daardoor blijf ik verliefd.
Frederik: Nog absurder lijkt ons: waarom heeft Neil Armstrong géén muziek gespeeld op de maan? (lacht)
Wim: Eigenlijk zochten we vooral een manier om een ode brengen aan de zee en alles wat daar leeft. Dat heeft zich in dit geval geuit in een uniek artistiek onderzoek, een haast onmogelijke opdracht die we onszelf hebben opgelegd.
Frederik: En is die absurditeit niet eigen aan de mens? Zoals een orkest dat blijft spelen terwijl het schip zinkt? Daarin zit net de schoonheid.
Is die absurditeit niet eigen aan de mens? Zoals een orkest dat blijft spelen terwijl het schip zinkt? Daarin zit net de schoonheid.
Wim: Eigenlijk is ‘Like They Walk On the Moon’ een auteursfilm, een volstrekt uniek en poëtisch portret. Niet alleen van de Noordzee trouwens, maar indirect ook van de makers.
Frederik: We willen de kijker uitnodigen om de zee even te zien door onze ogen. In dit geval is dat als bron van niet-functioneel genot. Ons vermogen om dat te doen, maakt ons heel menselijk. We hebben geprobeerd om in de film de schoonheid te vatten, maar wel geheel op onze eigen manier.
Wim: Het publiek mag zich dus echt verwachten aan iets totaal onverwachts.
Wim: De langzame beweging van het nummer is voor mij een van de mooiste muzikale tempi. De invallende strijkers doen me dan weer denken aan de getijden van de zee. Ze zijn als eb en vloed.
Wim: Die samenwerking was van een nooit geziene professionaliteit. We hoefden nauwelijks iemand te overtuigen om deel te nemen aan dit project. De ontplooiing van deze complexe, haast militaire operatie werd mogelijk gemaakt door het enthousiasme van de muzikanten en de vele partners die onze film met hart en ziel ondersteunden.
Frederik: Logistiek was het inderdaad een uitdaging. Dat zal je in de film trouwens ook kunnen zien. Als puntje bij paaltje komt heeft de zee altijd het laatste woord, en daar moesten wij ons nederig naar schikken. Gelukkig waren de zeegoden ons goed gezind en zijn er geen instrumenten in het water gevallen.
Als puntje bij paaltje komt heeft de zee altijd het laatste woord, en daar moesten wij ons nederig naar schikken. Gelukkig waren de zeegoden ons goed gezind en zijn er geen instrumenten in het water gevallen.
Wim: We konden ons geen mooiere plek wensen om de film los te laten op de wereld dan FFO. Wie kan zeggen dat haar hoofdrolspeelster bijna tot tegen de cinemazaal klotst?
We konden ons geen mooiere plek wensen om de film los te laten op de wereld dan FFO. Wie kan zeggen dat haar hoofdrolspeelster bijna tot tegen de cinemazaal klotst?
Frederik: Het grenzeloze geloof in de schoonheid van de zee en van de muziek. En ik hoop ook dat de mensen troost kunnen vinden in het volstrekt nutteloze.
Wim: Deze quote uit Macbeth vat het voor ons mooi samen: “Life is a Tale, told by an Idiot, full of Sound and Fury, signifying Nothing.”.